projekt Pérák a SS
Námět 1: Atmosféra v protektorátu: Pérák a SS
Latentním nebezpečím moderních dějin je napětí mezi přílišnou patetizací a estetizací dějin na straně jedné a bezduchého faktografického formalismu na straně druhé. Jednou z možností, jak přiblížit atmosféru protektorátu a zároveň demonstrovat formování stereotypů a důvody, jež k nim vedly je slavný snímek Jiřího Trnky a Jiřího Brdečky z roku 1946 Pérák a SS. Krátký snímek (13.25 min.) reflektuje fenomén nepolapitelného českého superhrdiny, který neohroženě bojoval s nacisty a přitom se pohyboval na pérovacích botách. Film (spíše filmeček) dodnes nezestárl a překvapí řadou vtipných skečů a neotřelých nápadů. Film lze shlédnout na portálu youtube.com, je rozdělen na dvě části. Vzhledem ke klipovitému charakteru snímku lze pustit pouze část.
Cílová skupina:
* žáci ZŠ
Možné otázky:
1. Jaké motivy se ve snímku objevují?
2. Jaké jsou cílové skupiny represe? (plošný teror, naprosto nesmyslný - zatčení figuríny a ptáčka)
3. V jaké podobě jsou Němci zobrazeni? (výhradně v uniformách)
4. Jaké znaky jsou pro ně typické? (brutalita, disciplína, anonymita - jeden jako druhý, tupost, hloupost, výkon)
Modelové odpovědi:
1. Film se snaží přiblížit atmosféru doby: všudypřítomnost státního dohledu, udavačství, bezohledné vpády do soukromí, potlačování každého svobodného projevu, byť nesouvisí přímo s politikou (zatčení ptáčka, hodin atp.). Kromě toho se objevuje typizovaná postava Němce jako výkonného, ale nemyslícího tvora.
2. Represe je plošná, nikdo z ní není vyňat, Represe má preventivní charakter a je v zásadě iracionální.
3. Němci jsou typizovaní, sérioví. Symbolicky se tak vyjadřuje nivelizující charakter totalitní společnosti. Na tomto případě lze rozvinout úvahu o dopadech a cílech totalitarismu: totiž nivelizaci společnosti v duchu vládnoucí ideologie.
4. Brutalita, disciplína, uniformita, tupost, hloupost, výkon. Na tomto místě je možné rozvinout úvahu o stereotypu v zobrazování národních charakteristik (stereotyp Němce, stereotyp Poláka aj.).
* Volně přístupné na: http://www.youtube.com/watch?v=aX5RuYVQxho&feature=related