Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Cíle:

• Žáci začnou chápat úlohu nezúčastněného diváka

• Žáci budou se muset zamyslet nad snadností (nebo obtížností) definovat role (útočník, oběť, nezúčastněný divák, zachránce) účastníků nějakého aktu diskriminace

• Žáci začnou uvažovat o tom, jak může nezúčastněný divák zastavit nebo zmařit akt diskriminace a jak se tedy může stát zachráncem.

 Zdroje: • literatura • internetové zdroje • video Černý pasažér

Postup:

1. Pusťte žákům video a zastavte jej před koncem – v místě, kde slyšíme průvodčího volat: „Jízdenky prosím. Kontrola jízdenek.“

2. Nechte žáky ve dvojicích diskutovat o tom, jak by se mohl film dále vyvíjet.

3. Dvojice přednesou svá dokončení příběhu celé třídě.

4. Ukažte konec příběhu.

5. Rozdělte žáky do 5 skupin. Každá skupina bude mít za úkol pozorovat jednu z následujících postav:

 Motocyklista

 Matka se synem

 Skupinka mladých lidí

 Starý muž s čepičkou

 Muž s brýlemi (spící)

Úkolem žáků bude referovat třídě o svých pozorováních a o tom, jak mohla jejich postava zasáhnout.

6. Pusťte video ještě jednou.

7. Hovořte o svých pozorováních a možnostech jednotlivých postav.

8. Žáci zapíší své postřehy a názory.