Cíle:
• Žáci začnou chápat úlohu nezúčastněného diváka
• Žáci budou se muset zamyslet nad snadností (nebo obtížností) definovat role (útočník, oběť, nezúčastněný divák, zachránce) účastníků nějakého aktu diskriminace
• Žáci začnou uvažovat o tom, jak může nezúčastněný divák zastavit nebo zmařit akt diskriminace a jak se tedy může stát zachráncem.
Zdroje: • literatura • internetové zdroje • video Černý pasažér
Postup:
1. Pusťte žákům video a zastavte jej před koncem – v místě, kde slyšíme průvodčího volat: „Jízdenky prosím. Kontrola jízdenek.“
2. Nechte žáky ve dvojicích diskutovat o tom, jak by se mohl film dále vyvíjet.
3. Dvojice přednesou svá dokončení příběhu celé třídě.
4. Ukažte konec příběhu.
5. Rozdělte žáky do 5 skupin. Každá skupina bude mít za úkol pozorovat jednu z následujících postav:
Motocyklista
Matka se synem
Skupinka mladých lidí
Starý muž s čepičkou
Muž s brýlemi (spící)
Úkolem žáků bude referovat třídě o svých pozorováních a o tom, jak mohla jejich postava zasáhnout.
6. Pusťte video ještě jednou.
7. Hovořte o svých pozorováních a možnostech jednotlivých postav.
8. Žáci zapíší své postřehy a názory.